
ASSOCIATION OF EUROPEAN JOURNALISTS 

 

 

 

 

 

 

 

Goodbye to Media Freedom? 

Spotlight on Europe 

An Update of the AEJ Media Freedom Survey 

Edited and presented by William Horsley 

AEJ Media Freedom Representative 

EUROPEAN JOURNALISTS SURVEY FINDS 

MEDIA FREEDOM “IN RETREAT” IN EUROPE 

Brussels, February 28th 2008 

Members of the Association of European Journalists make up a network of 

journalists across Europe who monitor and assess violations of legitimate freedom 

of the media. In this Update to our original Survey, Goodbye to Freedom? 

(November 2007), we present further research from 15 countries which provides 

new evidence that media freedom is in retreat in much of Europe. 

 Armenia 

 Austria 

 Croatia 

 Cyprus 

 Czech Republic 

 France 

 Hungary 

 Ireland 

 Italy 

 Poland 

 Russia 

 Slovakia 

 Spain 

 Turkey 

 United Kingdom (& EU audiovisual policy) 



 2 

Goodbye to Media Freedom? 
An Update of the AEJ Media Freedom Survey 

SUMMARY AND PRESS NOTICE 

Members of the Association of European Journalists make up a network of 

journalists across Europe who monitor and assess violations of legitimate freedom 

of the media. In this Update to our original Survey, Goodbye to Freedom? 

(November 2007), we present further research from 15 countries which provides 

new evidence that media freedom is in retreat in much of Europe. 

The AEJ considers media freedom and independence to be fundamental principles 

of open societies, and that the injury and damage now being done to them require 

urgent action. We invite our media colleagues and the government authorities 

around Europe to take note of our findings, and to restore the health of media 

freedom as a vital element in the well-being of European societies as a whole. 

The serious violations and threats to media freedom which the AEJ highlights in 

our latest conclusions include: 

• In Russia and Armenia, blatant media bias has favoured pro-government 

candidates in recent elections. This looks like a premeditated deception of 

voters and casts doubt on the validity of the results. Russia and Armenia are 

also among several member states of the Council of Europe where violence and 

intimidation against journalists are commonplace. 

• The Slovenian government has been accused by the country’s leading media 

organisations and more than 500 journalists of interfering in the editorial 

policies of public broadcasting and parts of the print media. The AEJ supports 

our Slovenian media colleagues in their request for an independent inquiry into 

the alleged assault on their independence. We consider the government’s 

refusal to enter into a proper dialogue about these complaints as a dereliction 

of its current role as the Presidency of the European Union. (Slovenia is not 

covered in the text of the AEJ Survey or the Update.) 

• Our reports on Croatia, Slovakia and Poland show that political forces there are 

seeking to manipulate the flow of news and comment on the publicly-owned 

media through the appointment of their supporters to top positions. Public 

broadcasting across Europe faces a crisis of public trust and funding, and the 

prospect of changing radically or being abolished in years to come. 

• The independence and the journalistic quality of Europe’s mainstream media 

are being undermined by new commercial pressures and an over-concentration 

of ownership. In France, media takeovers by big business interests spell the end 

of the long tradition of newspaper ownership by groups whose primary interest 

is media. 

• Security-related laws are being used more aggressively by European 

governments to block access to official information and to threaten journalists 

with jail or fines for defamation, revealing state secrets or refusing to disclose 

confidential sources. Journalists in France have called on the government to 

fulfil its broken promises to recognise journalists’ legal right to protect their 

sources. 



 3 

These assaults on media freedom have important implications for the European 

media: 

1. The AEJ finds a marked trend for national governments around Europe to use 

harsher methods, including heavy official “spin” and tighter controls on 

journalists’ access to information, to block media criticism. Journalists are 

coming under more pressure to censor themselves or toe a political line and not 

to challenge authority. The open confrontation between government and the 

media in Slovenia is mirrored in various ways in the UK, Ireland, Slovakia and 

the Czech Republic, among others. 

2. The media freedom rights enshrined in the European Convention on Human 

Rights, which is binding on all 47 member countries of the Council of Europe, 

are being undermined by abuses and the indifference of governments, and by 

journalists’ own neglect. Europe’s leaders and media have allowed the civil 

rights and media freedoms won for all Europeans at the end of the Cold War to 

be placed in doubt again. New forms of political and religious intolerance inside 

Europe and beyond its borders mean those battles must be won all over again. 

3. Media “dumbing down” has weakened public support for the media and also 

for media freedom, and 21st century economics have made news into a cheap 

commodity. Journalists need to demonstrate real commitment to objectivity and 

fairness – the gold standard of good journalism – to earn back public trust. 

Media freedom is not an optional extra. Without it, governments cannot be held 

to account and there can be no rule of law. 

William Horsley 

Brussels, February 28th 2008 

 

 

 

 

 

FURTHER INFORMATION 

Goodbye to Freedom? A Survey of Media Freedom across Europe was published in November 

2007. It can be downloaded free of charge from www.aej-uk.org/survey.htm either in full or 

by country section. 

The editor, William Horsley, is the AEJ Media Freedom Representative and a former BBC news 

correspondent. He is also Chairman of the AEJ’s UK Section. 



 4 

Armenia Liana Sayadyan 

The hostile conditions for the work of free and independent media in Armenia that were 

described in last November’s AEJ Survey have in no way improved since that time. The 
officially-announced election victory of the serving prime minister Serzh Sarksyan has 

led to popular street protests in the capital, Yerevan, by tens of thousands of people who 

accuse the authorities of rigging the election. Allegations of serious media bias before 
and during the campaign are central to the evident mistrust of a substantial part of the 

electorate. Armenia appears to face the risk of further social and political unrest, after 
the government rejected the complaints out of hand and issued warnings that it would 

take harsh action against those who mounted protests over the election result. 

Thus the intense pressures accompanying the campaign for the presidential 

election of February 19th 2008 brought even more severe attacks on media 

freedom and more extreme distortions of the media landscape than those already 

seen, despite some evident attempts by the authorities to moderate some of the most 

obvious patterns of media bias under the watchful eyes of various groups of 

international election observers. 

Well ahead of the election campaign, as was recorded in the AEJ’s Survey last year, 

regulators chosen with the approval of the Armenian president or his political allies took 
steps to close down the only television stations which were conspicuously critical of the 

government., A1+ and Noyan Tapan. The Armenian government remains in breach 

of the definitive ruling of the European Court of Human Rights which upheld the 

appeal made by the television stations concerned. And on the day of the election at 

least two journalists are reported to have been assaulted, and the security forces 

were criticised for failing to take proper action to prevent the attacks. 

In all, nine candidates presented themselves as candidates for the presidency. They 

included the prime minister, Serzh Sarksyan, who was the candidate of the government 
and of the outgoing president, Robert Kocharian; as well as the former Armenian 

President Levon Ter-Petrosian. The high tensions generated by this election contest 
called for fair and transparent rules governing media coverage. Instead the government 

stands accused of blatantly using its almost total control of the national broadcast media 

to favour the candidacy of Mr Sarksyan and selectively to discredit his opponents. 

Independent studies of the output of Armenian public TV during the campaign indicate 

a concerted editorial policy in which various opposition candidates were allowed ample 
airtime in which they directed public criticism against the former president, but hostile 

comment about the incumbent government was kept to a minimum. Mr Ter-Petrosian’s 

campaign staff complained that their official election material, including videos giving 
information on the candidate’s planned election rallies, were not aired because some TV 

channels refused to show them. 

The OSCE’s Election Observer Mission said in its preliminary report that Mr Ter-

Petrosian received extensive negative coverage across the broadcast media. It 

added that the responsible broadcasting authorities, the National Commission on 

Television and Radio, “did not fulfil its mandate to monitor compliance with legal 

provisions.” The OSCE also quoted the comment of the Secretary-General of the 
Council of Europe in December 2007 that the current situation in Armenia “does not 

meet the standards of the Council of Europe.” 

Certain newspapers supporting Mr Ter-Petrosian were also accused of overstepping the 

proper bounds of criticism of his opponents. In December 2007 another presidential 



 5 

candidate, Vazgen Manukyan, convinced the public prosecutor’s office to investigate a 

defamation complaint against the daily newspaper Haykakan Zhamanak (The Armenian 

Times). 

There may also be grounds for suspecting violations of the election rules through 
administrative harassment of media which failed to support the government’s preferred 

candidate. The Gala TV station based in Armenia’s second city, Gyumri, broke ranks by 

giving substantial coverage to Mr Ter-Petrosian’s attempted comeback. Soon afterwards 
the tax authorities launched an investigation into the TV station’s finances and 

concluded that it owed the state a large sum in unpaid taxes. The company now faces 
demands for payment of about 58,000 euros and the possible loss of its broadcasting 

licence. 

Gala TV is also reported to have been starved of revenues by the mass withdrawal of 
advertising by as many as 37 of its previous business clients. Public protests staged by 

local media and NGOs in support of Gala TV have so far failed to persuade the 
authorities to temper their hostility to one of the few broadcasters which still shows a 

capacity for critical and independent inquiry of the government’s actions. 

Meanwhile Chorrord Ishkhanutyun (“Fourth Estate”), an opposition newspaper in 

Yerevan, became the latest target of a series of apparently premeditated and 

violent attacks.  At 4.30 a.m. on December 13th 2007 the office door and the windows 
of the newspaper office were shattered in an explosion. Fortunately nobody was injured. 

The Chief Editor, Shogher Matevosyan, has said she believes the attack was the work of 

certain figures who objected to the paper’s reporting of the distribution of gifts by 

district officials. 

This catalogue of violations of media freedoms has drawn public criticism from Miklós 
Haraszti, the OSCE’s Representative on Freedom of the Media. In a statement on 

December 21st 2007 he expressed concern at the authorities’ apparent threat to end the 

broadcasting licence of Gala TV. He also condemned the attack on Chorrord 

Ishkhanutyun’s offices. 

In a letter to the Armenian Foreign MinisterVartan Oskanian, Mr Haraszti wrote: “The 
recent cases of harassment and violence against independent and opposition media have 

contributed to an atmosphere of intimidation and fear in the journalistic community in 

Armenia.” And he called on the Armenian government to fulfil its OSCE commitments 

to ensure safe and favourable working conditions for the media. 

 

 

Austria Otmar Lahodynsky 

In late January 2008 the European Commission told the Austrian public radio and 

TV, ORF, that its financial structure is not compatible with EU law. A legal 
complaint against illegal subsidies was opened against the Republic of Austria. The EU 

competition authorities took action in response to complaints by some commercial 

Austrian broadcasters which argue that for the public broadcaster to receive fees from 
viewers while at the same time earning money from commercial sources – especially in 

new sectors like the Internet and subscription channels – represents a distortion of 
competition. The Republic of Austria must report back to the Commission on how it 

defines the public interest in programming and on the situation concerning cross-
subsidies in sectors like the ORF special channel TW 1 and its Online services. ORF is 



 6 

suffering from serious financial problems, but some of its officials have indicated that 

they may seek a compromise including a reduction in the number of advertisements on 
the station’s website. A similar lawsuit started earlier against the German public TV 

organisations ARD and ZDF was settled in 2007 when they both undertook to make a 
number of changes to answer the complaints of their commercial broadcasting rivals. 

The Commission’s legal action coincided with an ORF decision to raise the cost of the 

viewers’ licence fee by 9.4 % from July 2008.  

 

 

Croatia Zdenko Duka 

The issue of the political parties’ role in making appointments to the top jobs in 

Croatian National Public Television (HTV) has again come centre stage for 

journalists who are concerned about the fragile state of media freedom in the 

country. 

In September last year the appointment of Hloverka Novak Srzić as the News Program 

editor in chief of HTV brought a storm of protest from journalists, on account of her 
background as a senior TV editor during the era of Franjo Tudjman, when public 

television was strictly under political control and journalists who strove to exercise 

independence suffered severely. 

The concerns of journalist organisations have also been focused on the case of Željko 

Peratović, a freelance journalist whose apartment was searched by police in the middle  
of October. He was held in policy custody for one day and questioned on suspicion of 

revealing state secret on his Internet blog. Formal charges have not yet been brought 

against him. 

 

 

Cyprus: Part One                                                          William Horsley 

A hard-fought three-sided campaign for elections to the post of President of the 

Republic of Cyprus culminated in elections in February 2008. The incumbent, Tassos 

Papadopoulos, was seeking re-election in the face of harsh criticism from his opponents, 
Demetris Christofias and Ioannis Kasoulides, over his emotional rejection on national 

TV of the United Nations’ Annan Plan for the island’s future at the time of the 2004 
referendum, only days before the admission of the internationally-recognised Greek 

Cypriot government to the European Union. The campaign was played out under a close 

media spotlight, and unexpectedly Mr Papadopoulos was rejected in the first round of 

voting.  

The result can be seen as an encouragement to that substantial section of Greek 

Cypriot society which was dismayed by the populist use of the media by Mr 

Papadopoulos during his time in power. The victory of Mr Christofias in the run-off 

election has opened up new possibilities for inter-communal talks aimed at a lasting 

political settlement for the island.    

 

 



 7 

Cyprus: Part Two                                                    Hasan Kahvecioğlu 

A landmark agreement has at last been reached among the representative 

journalistic organisations of both the Greek and Turkish Cypriot communities. 
In it they pledge to work together to achieve a settlement of the long-standing Cyprus 

dispute. The agreement is in the form of a protocol signed by the Cyprus Journalists 

Union, representing the Greek Cypriot media, and two northern Cyprus organisations, 
the Press Workers Trade Union and the Cyprus Turkish Journalists Union. All three 

organisations demanded that journalists from both sides should have the unrestricted 
right to travel and enjoy access to news sources throughout the island. It is the first ever 

formal example of institutional cooperation between Greek and Turkish Cypriot 

journalist associations in modern times. 

In Northern Cyprus (the self-declared Turkish Republic of Northern Cyprus), the 

climate for the work of the media has grown somewhat better since last year. But 

several fundamental limitations on the media’s freedom and independence remain. 

•  The government’s strict control of leading media was demonstrated with alarming 

clarity last year in the wake of the TAK News Agency’s decision to carry a report 

(sourced from Greek Cypriot Radio) about an alleged secret agreement on new 
proposals for Cyprus’ future between the AKEL party in the south and leaders of the 

ruling CTP in northern Cyprus. Overwhelming pressure was placed on the head of 

the news agency, Emir Ersoy, to make a public apology, which he did. The media 
unions in the north protested loudly at what they called unacceptable political 

pressure on such a key editorial figure. 

•  Equally disappointing has been the failure of the authorities to carry out its 

undertakings to reform the laws regulating state-controlled TV and the state- 
controlled news agency TAK. Journalists were eager in particular to see the ending 

of the current system that reserves one seat on the Board of Directors of BRT, state 

television, for a representative of the Turkish armed forces. The current 

arrangements plainly contradict basic principles of media independence. 

Nationalist attack the reputation of a woman poet: A popular Turkish Cypriot writer 
and poet, Nese Yasin, the author of a book “Secret History of Sad Girls” has come 

under repeated attack in the nationalist, right-wing newspaper Volkan, in articles which 

accused her of being a “traitor and a prostitute”. In recent times Volkan, which is 
associated with reactionary elements in the government and military apparatus, has 

brought a series of legal cases against journalists in the court in Nicosia. 

The main positive developments are: 

•  The Northern Cyprus Parliament passed a set of changes to the penal code which, on 

paper at least, give journalists more freedom and latitude to write critically about the 

actions and decisions of government officials. However in practice a number of 
legal cases against journalists launched before the passage of the amended law are 

still proceeding. The wording of the relevant law also remains too vague to provide 

reliable protection for journalists against arbitrary judicial action. 

•  As noted in the AEJ’s Survey of November 2007, a new Press Work Law was 

approved by the parliament in May. It does much to protect the legal and 
professional rights of journalists, and to establish their rights as employees in cases 

of dispute. However, despite sustained pressure from journalists unions the law has 

still not been implemented. 



 8 

The Czech Republic Tomáš Vrba 

The end of 2007 and early part of 2008 have seen a continuation of an extended 

period of unfriendly relations between the media and leading politicians at the 

national level. The prime minister Mirek Topolanek declared himself “shocked” at the 

manner in which Czech public TV covered the first round of presidential elections 

which were held recently. The broadcaster robustly rejected the allegation that it had 
failed to remain impartial in its coverage. Despite the sour atmosphere, no blatant cases 

of political pressure on journalists have been reported in the months covered by this 

Update of the AEJ’s November 2007 Survey of Media Freedom issues. 

The latest findings of the Eurobarometer poll for the Czech Republic have revealed a 

marked decline in public confidence in the country’s political institutions, to a level far 
below the EU average . At the same time it confirmed the stable and relatively very high 

degree of trust shown by the public towards the national media, which is well above the 
EU average. Thus 70% of Czechs believe radio (EU average 60%), followed by TV 

(68% compared with 52% for the EU as a whole), and Internet sites (55%, compared 

with only 33% in the EU generally). 

 

 

France  Régis Verley 

The French newspaper industry continues to experience very difficult times, in 

which firms with a weak economic base remain relatively easy prey for wealthy 

industrial groups looking for new media acquisitions. 

Le Monde, whose fragile financial condition has long made it the target of a potential 

takeover, experienced a new shake-up in its management structure. The result seems 

sure to be a significant weakening of the traditional control exercised by the newspaper 
journalists themselves over the company’s management. To avoid the risk of financial 

failure, the supervisory board (the “comité de surveillance”) has proposed a 
“recapitalisation” whose effect would be to transfer more decision-making power to the 

shareholders at the expense of the journalists on the management committee. 

As part of the deal it was agreed at the journalists’ insistence that Alain Minc, the head 
of the supervisory board, should step down from that post. Mr Minc is a known 

associate of leading business figures including Arnaud Lagardère, who already owns a 
substantial media empire and who is thought to be interested in acquiring a majority 

interest in Le Monde himself. 

Workers in French state television and radio also fear for their jobs after President 

Sarkozy’s surprise announcement last month that he intends to abolish all 

advertising on public TV and radio, making them solely dependent on revenues from 
a licence fee paid by viewers. The trade unions fear that a sharp decline in revenues is 

inevitable, leading to large-scale job losses. A one-day strike by broadcast workers on 

February 13th severely disrupted programming on about a dozen radio and TV stations 

and signalled the start of a potentially bitter and long-drawn-out dispute. 

There are particular concerns that one effect of the president’s decision could be that the 
regional broadcasting network FR3, which is now part of the public service 

broadcasting system, might in future come under the control of the regional press. That 
would reinforce the power of regional media monopolies, further impoverishing the 



 9 

diversity of news media. Competition has already been much depleted, since in most of 

the regions of France only one newspaper remains in business after a long period of 

hardship and mergers. 

In recent months, following the election of Nicolas Sarkozy as president of France, the 
national media have experienced an extraordinary reversal of the long-standing 

convention by which the private lives of leading public figures were considered off-

limits for reporting. The change was instigated by Mr Sarkozy himself. Whereas last 
year, during the presidential election campaign, he showed impatience and annoyance 

over various media reports concerning the collapse of his marriage to his then wife, 
Cécilia, in the new year he appeared to court celebrity-style coverage of his whirlwind 

romance and marriage to the Italian singer and former model, Carla Bruni. This 

precedent may well present difficulties for the nation’s head of state if at some future 
time he chooses to revert to his previous stance of stern disapproval of all media 

“intrusion” into his personal affairs. 

It is also questionable whether this new focus on the president’s personal romance and 

on his new spouse and companion, which has occupied considerable space even in the 

pages of Le Figaro and Le Monde, can be described as positive in terms of the media’s 
expected role to keep the public informed about important affairs of state and of society. 

Some serious-minded commentators are inclined towards a more sceptical assessment: 
that the heady series of stories about the president’s turbulent personal life act as a kind 

of smoke-screen which diverts attention from underlying social problems including 

public transport strikes and the country’s deep-seated economic woes. 

The past several months have produced several other troubling cases with regard 

to pressures on media freedom. 

First is the case of three journalists who found themselves caught up in the highly 

controversial operation carried out by the “Zoe’s Arc” NGO (also called “Children’s 

Rescue”) in Darfur and were arrested and accused, along with the agency workers, of 
kidnapping a group of African children. So journalists who were there to witness and 

report on the planned airlift of the children to France ended up being wrongly accused 
of being party to a conspiracy. It was only after a lengthy period of detention and high-

level diplomatic interventions that they were released. 

Another case involved the arrest in Niger of two freelance French reporters for ARTE, 
the French-German TV channel, Pierre Cresson and Thomas Dandois. They entered the 

country without permission in order to prepare reports on the Tuareg rebellion in the 

north of the country. 

In their case the French authorities also appealed successfully for the journalists’ 

release. But their drivers remained in prison facing the threat of criminal convictions. 
The French Ministry of Foreign Affairs has asked journalists in future not to enter Niger 

without the approval of the Niger government. In effect, that advice would amount to an 
end to international reporting from parts of the country affected by war. Reporters Sans 

Frontières has responded by saying that the work of journalists must by definition be 

where the problems are that need to be brought to public attention. 

Inside France journalists have faced yet more cases of judicial pressure and 

coercion to reveal their privileged sources of information. In Brittany a journalist 
working for the regional newspaper, Le Télégramme de Brest, refused a judge’s order to 

disclose the sources of information he had collected on a murder. The judge then 



 10 

obtained from Orange, the mobile phone provider, a list of calls made by the journalist, 

and so was able to identify his source. 

Another journalist for Le Monde was arrested after publishing a dossier on Al Qaeda-

related activities in France, and it was established that the information had come from a 
secret report by the French security services. The journalist was arrested and threatened 

before disclosing the name of his informant. 

These episodes represent a flagrant breach of the acknowledged right of journalists to 
protect their confidential sources. The actions of the judiciary to violate that right 

contradict the government’s own commitment to uphold this well-established 
journalistic right. President Sarkozy himself has said publicly that journalists must have 

the right to refuse to divulge their information sources, and the Ministry of Justice has 

promised to present its proposals for enacting those safeguards in the near future. 

 

 

Hungary József Martin 

As was pointed out in the AEJ’s country report on Hungary in the November 2007 

Media Freedom Survey, Hungarian journalists are unjustly exposed to a legal 

jeopardy because of the continued existence of a national law that makes it an 

offence for journalists to disclose state secrets, while state officials who are 

responsible for such disclosures enjoy protection from the law. The protracted 

investigation into a newspaper journalist, Antonia Radi, who since 2003 has faced 
accusations of making public details of a Mafia-related trial in the city of 

Székesfehérvár, had taken on the character of a test case. At length, in December 2007, 
Antonia Radi was released and the case against her was terminated. Pressures to revise 

the law have been championed internationally by Miklós Haraszti, the OSCE 

Representative on Freedom of the Media. 

Hungarian journalist organisations and other NGOs have also stepped up demands for 

changes in the law to protect journalists from arrest and mistreatment at the hands of 
police when covering street demonstrations. Two journalists were arrested while 

carrying out their professional duties by covering a demonstration in Budapest last 

November. The ensuing protests led to direct talks between media and police 

representatives aimed at avoiding any repetition of the disputes that arose at that time. 

 

 

Ireland Joe Carroll 

The Irish Minister for Justice, Brian Lenihan, has warned that if the media do not 

respect privacy under the new Press Ombudsman and Press Council he will go ahead 
and bring in a stricter law to ensure rights to privacy. He gave the warning at the formal 

launch of the Press Council on January 9th 2008. 

He said that he hoped for the early enactment of the new Defamation Bill, which will 
make the libel laws less onerous and remove the liability now associated with any 

apology by a newspaper. But he added that “The fact is that politicians of all 
persuasions and, I would suggest, many outside politics as well, are very wary of the 

power of the media and the manner in which it is exercised.” 



 11 

He warned that “if the media fails to show respect for the right to privacy as specified in 

its own code of practice, the Government will have no choice but to proceed with its 

privacy legislation.” 

The Chairman of the Press Council, Professor Tom Mitchell, said at the launch that 
media which violated the council’s code of conduct or failed to take corrective action 

would be exposed and face damage to their professional standing and credibility. 

 

 

Italy   Carmelo Occhino 

In view of the collapse of the centre-left coalition government led by Prime Minister 

Romano Prodi in January 2008 and the prospect of fresh national elections in April, the 
parliamentary progress of the media-related bills proposed by the outgoing government 

has been stopped. The main pieces of proposed legislation concerned are the media bill 
proposed by Telecommunications Minister Paolo Gentiloni concerning the reform of the 

media market, and the bill tabled by Justice Minister Clemente Mastella, which had 

been intended to regulate publication in the media of telephone intercepts that form part 

of judicial investigations. 

 

 

Poland  Krzysztof Bobiński 

The AEJ’s report on Poland for last November’s Survey described in detail how a 

systematic political bias was allowed to develop within the country’s public broadcasting 

system under the last government, headed by the Law and Justice Party. That report 

demonstrated how that failure to maintain impartiality in public TV and radio represents 

a severe distortion of the overall media landscape in Poland. 

The change of government following elections in October 2007 has not yet brought about 

any decisive improvements, and public confidence in the public broadcasting system 

remains at a low ebb. 

The broadcast media licensing body, the State Committee on Radio and Television 
(KRRiT), which is dominated by appointees and supporters of the outgoing 

government, remains in place. So do the chief executives of publicly owned television, 
TVP, and of public radio, Polskie Radio, who were chosen by supervisory boards which 

were themselves appointed by the KRRiT. The two supervisory boards, whose terms of 

office are due to end in 2009, are alone empowered to replace the heads of TV and 
radio. These boards owe their loyalty to the previous government. Only a change in 

Poland’s media laws could bring about an early change in their composition. 

This means that editors and journalists who have known sympathies with the previous 

administration remain in key positions in the publicly owned broadcast media. 

However, in response to strident criticism of the evident bias in their programming, both 
TVP and Polskie Radio have of late given more airtime to commentators identified with 

other political options who were previously shunned. 

Meanwhile the new government headed by Donald Tusk and his pro-business centrist 

Civic Platform (PO) has drafted a new broadcast law which would shift licensing 
decisions from the KRRiT to the Telecommunications Regulator (URE) whose head is 



 12 

appointed directly by the prime minister. Under the proposed new law, the KRRiT 

would be left with a monitoring function. The system of appointing its members is also 
to be changed. This would mean that the seven members of the KRRiT (not five as at 

present) would continue to be chosen by the two houses of parliament and the president, 
but only from among candidates who have secured the approval of organisations of 

academics, journalists or other relevant professions. The KRRiT would also continue to 

make appointments to the public media’s supervisory boards, and would share 

responsibility with the boards for senior management appointments.. 

Civic Platform has also flirted with a more radical change – the idea of scrapping the 
TV and radio licence fee which all owners of radio and TV sets are required to pay. The 

licence fee system provides guaranteed funds for the public service broadcast media, but 

they also enjoy large advertising revenues. By the end of last year a mere 40% of the 
population were actually paying the fee, and the amount charged to each household had 

also fallen by 30% compared with twelve months earlier. 

The proposed changes have attracted criticism from Civic Platform’s opponents in the 

previous government coalition that the new government is seeking in its turn to 

dominate the public media. Government supporters have failed to answer these charges 

convincingly. 

The desultory discussion in Poland’s print media on the merits of having an impartial 
public broadcast media free of partisan political control has failed to fire the public 

imagination. A forthcoming congress of the Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich 

(SDP), the journalists’ professional organisation, has however set in train a movement 
for renewal of the SDP whose leadership had identified with the practices of the 

previous government. The “reformers” have set themselves the target of turning the 

SDP into an effective lobby for achieving a reliable system of impartiality in the media. 

 

 

Russia  Gillian McCormack 

International observers from the OSCE’s Office for Democratic Institutions and 

Human Rights (ODIHR) and the Council of Europe branded the Russian 

parliamentary elections held in December 2007 as “not fair”, citing voting 

irregularities and heavy media bias. The research company Medialogia, contracted by 

the online Russian newspaper Gazeta.ru to monitor media coverage of the elections, 
sampled over 3,000 examples of TV, radio and newspaper coverage. They found that 

the party of power – United Russia, led by President Putin – received twice as much 

coverage as any other party during the three-month election campaign period, and that 

coverage of United Russia was also more positive than that of rival parties. 

The outspoken and well-documented criticisms of international observers, including 
those of systematic media bias, were brushed aside without detailed examination by the 

Russian Central Election Commission. And the Russian Federation placed itself further 

at odds with its international commitments when it refused to give the OSCE/ODIHR 
the customary facilities, including visas, to allow its election monitors to fulfil their 

mission to observe Russia’s presidential election scheduled for March 2nd 2008. In a 
statement on February 7th the OSCE listed several important parts of the election 

process which the Russian authorities had thus made it impossible for the international 
observers to verify – including the right of political parties to conduct campaigning in a 

http://gazeta.ru/


 13 

fair atmosphere without administrative obstacles and access to the media on a non-

discriminatory basis. 

On January 10th 2008, Ekho Moskvy (Echo Moscow Radio) reported that journalists 

from the Vladimir TV company TV-6 were being sued for defamation of President 
Putin by a city parliament member belonging to United Russia. During a TV news 

report on a political meeting staged by Putin supporters, the journalists used the word 

“Puting” to describe the event – a new slang word used to describe pro-Putin meetings 
(a combination of the words “Putin” and “meeting”). Mikhail Babich, who brought the 

lawsuit, argued that the use of the word was offensive. The case has been referred to the 
investigative committee of the local prosecutor's office for a ruling as to whether or not 

a defamation trial should proceed. 

In May 2006, the editor of an online Russian newspaper in Ivanovo had his offices 
closed down and a criminal investigation launched against him on suspicion of libelling 

the Russian president after publishing what was described as a complimentary article 
calling Vladimir Putin “Russia’s phallic symbol”. The editor was eventually fined the 

equivalent of $850. 

In addition, a Moldovan journalist working for the Russian news magazine The New 
Times (which is critical of the Russian government) was denied re-entry into Russia in 

January 2008 on the basis of Article 28 of the Immigration Law, which says that a 
foreigner may be expelled “to preserve national defence, state security, public order or 

public health.” Her immigration problems are thought to be linked to her activities as an 

investigative journalist and a recent article exposing the use of a Kremlin slush fund to 

finance parties that participated in the parliamentary elections. 

 

 

Slovakia Edited by William Horsley 

This Update draws on a statement of protest about infringements of media 

freedom sent on January 16th 2008 by Zuzana Krutka, Chairwoman of the Slovak 

Syndicate of Journalists, to the European Federation of Journalists. The statement 

confirmed the sense of alarm among Slovak journalists about two ways in which 

the government is accused of failing to respect legitimate media freedoms – first, in 

behaving in a hostile way to segments of the media it regards as “unfriendly”, and 

secondly in seeking to gain partisan control of Slovakia’s public broadcasting 

institutions. In Slovakia the government itself stands accused of being the principal 

source of threats to the working of free and independent media. 

What follows are two short extracts from the Statement by the main Slovak journalists 

trade union. 

1) on the government’s political media policy: 

“There is tension arising from the hostile position of the Prime Minister towards all 

media and journalists, and in particular towards journalists from the dailies Sme and 

Plus 1 deň. All print media in Slovakia are private. The newspapers and magazines 
close to the governmental coalition have a very small circulation and weak influence. 

This is one reason why the government, and especially the Prime Minister, would like to 
gain control of the media. Journalists see the government’s chosen tool as the draft of 

the Press Act. A new Press Act should have been enacted years ago, but no government 



 14 

or parliament since 1990 managed to do so. The present draft, prepared by the Ministry 

of Culture with amendments by the Legislation Council, contains our own basic 
demands (although the contents may yet be changed in the course of the legislative 

process – either for the better or the worse). The Cabinet approved the draft some two 
weeks ago and now it is on the way to Parliament. So far we do not know the attitude of 

the MPs to this draft, but we fear that they may propose changes which would have a 

negative effect in terms of media freedom.” 

2) on political use of public broadcasting: 

“The main problem, as we see it today, is the attitude towards the public service media, 
namely Slovenská televízia – STV (Slovak television) and Slovenský rozhlas – SRo 

(Slovak radio). [As I have mentioned in my previous e-mail,] they do not have enough 

money to make good programmes and to be independent. Their main income should be 
from so-called licence fees but many households do not pay it, even it is a very small 

amount (40 SK for SRo, 100 SK for STV, 1 EUR = approx. 33 SK). The Ministry of 
Culture is preparing a new draft of the Licence Fees Act according to which the fees 

should be paid by all electricity consumers. As these two media do not have enough 

money they usually ask for money from the government (through the Ministry of 
Culture or the Ministry of Finance) for concrete purposes. Sometimes they get it and 

sometimes not. 

“We expect changes in the managements of both public media in the spring because at 

that time one third (5 out of 15) of the membership of the respective councils (STV 

Council and SRo Council) are due to be re-elected. The former Director General of the 
STV has been recalled by the Council because he did not fulfil his tasks and the new 

one has not yet been elected. 

“STV has no Director General today and it has outstanding debts. So we are really 

worried that it is this medium that the coalition parties want to control. At the same time 

we read in newspaper articles and blogs that the public service media are not necessary. 

“It is therefore very important for us to have: 

1.  a good law on financing the public service media 

2.  truly independent Councils of STV and SRo 

3.  to that end the laws concerning STV and SRo need to be reformed 

“The Slovak Syndicate of Journalists has called on European journalist organisations, 
including the European Federation of Journalists, as well as the relevant authorities of 

the European Union and the Council of Europe, to give moral and practical help to 
Slovak journalists against the ongoing attempts of the Slovak government to undermine 

media freedom and to gain partisan advantage for itself by manipulating the media.” 

 

 



 15 

Spain  Pedro Gonzales 

The hard-fought campaign for national elections to be held in Spain on March 9th 

has increased the pressure on Spain’s influential media titles to declare their 

political preference of allegiance. They have responded by exhibiting an extreme 

tendency to endorse one political side or the other and criticise their opponents in 

their editorial stance. Newspapers are thus increasingly taking on the character of 

partisan bulletins. 

One dominant issue concerning media freedom has been the tension surrounding the 
issue of moves to ban some Basque political parties from taking part in the elections at 

all. The parties concerned are ANV (Basque National Action) and PCTV (Basque 

Homeland Communist Party). The Socialist Government has come close to accusing 
both parties of being new manifestations of ETA and its political wing Herri Batasuna, 

which in Spain are considered terrorist organisations. 

Both the ANV and PCTV have said that they will be present in March 9th elections, 

even if it means defying a judicial ban on taking part. So they have both put the 

maximum pressure on the media to publish their statements of self-justification and so 
affect the public mood. Journalists in the Basque region continue to suffer from 

unpredictable pressures and threats, in the form of face to face comments and 

messages delivered in other ways. The government has given warnings of the risk that 

ETA may be preparing some new high-profile action before March 9th in order to affect 

the polls, especially after the arrests of those suspected in connection with the explosion 

in December 2006 in Terminal 4 of Madrid’s Barajas Airport, which killed two people. 

Security measures were extremely tight for the meeting of the Alliance/Forum of 
Civilisations Alliance, which is dedicated primarily to establishing better cooperation 

between Western and Moslem countries in order to counter the concept of a Clash of 

Civilisations. The ending of the trial of those responsible for the March 11th 2003 
Madrid train bombings represented a watershed for Spaniards in and there has been 

general public relief that the debate concerning Islamic militancy has somewhat 

quietened down since the trial. 

There is abundant fresh evidence to support the concerns that were already 

expressed in last year’s AEJ Survey about the decline in the status and economic 

standing of journalists. The decline in the public’s perception of journalistic 

standards continues to fall. There is a steady rate of attrition in terms of long-term 

jobs in journalism, while new contracts tend increasingly to be short-term. The 

number of freelancers is steadily growing, and non-staff contributors are obliged to 

work for ever-lower rates of pay. In the magazines field, especially in the monthlies and 
local television and radio, new journalists are often obliged to work as interns or for 

“work experience”. That is the main reason why up to 60% of young Spanish journalists 
now find employment in the press offices of public ministries or corporations instead of 

taking work as journalists. The profession is under pressure in new ways, thanks to 

harsh economic pressures and very fast technological change. 

 

 



 16 

Turkey Doğan Tiliç 

Article 301: Last year the Justice and Development Party (AKP)-led government 

headed by Prime Minister Recep Tayyip Erdogan signalled its intention to amend the 
much-criticised Article 301 of the Penal Code. That promise was seen as one of the 

most significant responses to recent criticism from the European Union about Turkey’s 

alleged loss of momentum for the reforms needed to further the country’s talks aimed at 
eventual EU membership. Article 301, which currently makes a criminal offence out of 

insulting “Turkishness”, has formed the legal basis for numerous criminal prosecutions 

of journalists and writers. 

The urgent need to remove all repressive laws limiting free speech from the statute book 

has been underlined by the 15-month suspended sentence handed down by a Turkish 
court last month on a prominent liberal scholar, Professor Atilla Yayla. He was found 

guilty of insulting Mustafa Kemal Atatürk, the founder of modern Turkey, by 
suggesting that the early Turkish Republic was less liberal than official accounts 

maintain. Changes to the law under which Prof Yayla was convicted are not currently 

being discussed. 

At the time of writing this Update of the AEJ Survey on Turkey, the government 

has not released the text of its proposed amendments to Article 301. However it is 

widely expected that the reformed law will restrict the right to approve 

prosecutions under that provision of the law to the Justice Minister, so ending 

what critics have seen as a free-for-all system under which nationalist lawyers have 

been able to exploit the catch-all law to harass anyone who publicly criticises past 

or present actions of the Turkish state, including the mass killings of Armenians at 

the time of the break-up of the Ottomon empire in the early 20th century. 

Other anticipated changes include replacing “insulting Turkishness” with the words 

“insulting the Turkish nation”. The maximum penalty is also thought likely to be 
reduced to two years’ imprisonment. In practice, Turkish courts have in recent times 

refrained from passing mandatory jail sentences under the article, but the inhibiting 
effect of the law on free expression has nevertheless been great because of the real fear 

of prosecution and of the possible ensuing loss of livelihood on the part of journalists 

and writers. 

The government has also postponed several times the promised publication of a draft of 

its proposed new Turkish constitution, which was first due on December 15th 2007. The 
government has raised expectations that the new document would include further 

liberalising measures in the area of freedom of expression, by describing the draft as a 

constitution of freedoms. In reality the government has found itself mired in controversy 
over one particular proposal – to remove the ban on the wearing of Islamic-style 

headscarves in universities. 

Turkish journalists are also mobilising themselves to defend a special dispensation they 

have enjoyed under the country’s social security provisions ever since 1960, but which 

would be removed under planned changes to the law presented by the government. For 
the past 48 years the law has recognised the profession of journalism, together with 

some others, as being in the category of difficult or dangerous jobs, and made special 
provision so that male journalists could retire with a full pension after 20 years' work 

(that is, five years less than those in other professions). The government has announced 
its intention to place journalists on the same basis as other professions. The new rules 

would mean, in effect, that Turkish journalists could not count on retiring with a full 



 17 

pension until they reach the age of 60, and the amount of their contribution to the state 

pension scheme would be steeply increased (from 7,200 to 9000 days). Journalists in the 
recently-formed “G-9 platform” have organised protests to the political parties and 

directly to the Prime Minister in person. The campaign continues. 

Much public attention in Turkey has focused on the case of the highly popular 

transvestite TV entertainer, Seyfettin Dursunoglu – known as “Huysuz (bad-tempered) 

Virgin” – whose regular show was taken off air for a short time following criticism 
from members of the RTUK, the Radio and Television Supreme Council, that the 

programme’s contents presented a bad example to children. In the wake of counter-

criticism about alleged censorship the programme was reinstated. 

 

 

United Kingdom William Horsley 

In the four months since the AEJ’s Media Freedom Survey of last November, the 

UK has reflected two strongly negative trends that are transforming the whole 

European media landscape. One is the rapid decline in the market strength of 

mainstream titles which are ceding ground and advertising revenue to the new 

media. The other is the crisis of confidence in the skills and values of “old media” 

journalism. 

As a result, established media organisations and their journalists are afflicted by 

low morale, fear of job losses and degraded conditions of work. These cramp 

media freedom and encourage a mindset that makes freedom and independence 

secondary to things like keeping one’s job or avoiding confrontation with powerful 

figures in government, business or public life. 

Decline of the mainstream media: Although no national title has been forced out of 

business, most have made significant job cuts. Free hand-out newspapers have made 
inroads into readership. The major newspapers’ effort to maintain market share by 

going online themselves has hit their profitability. The National Union of Journalists 

says as many as 6000 media jobs have been lost in Britain in recent years. 

The BBC retains a high level of public trust, according to recent opinion polls. But it 

has faced criticism following faked TV phone-in shows and “Queengate” – a video that 
manipulated recorded material to suggest, misleadingly, that the Queen had angrily 

walked out of a photo session. A below-inflation licence fee settlement is forcing 
substantial job and budget cuts. The BBC has energetically pushed into a range of 

commercial activities such as deals with YouTube, Apple’s iTunes media store and The 

Lonely Planet travel guides. It has also accepted advertising on some of its websites. 
These have helped shore up the BBC’s prominence but they have blurred its image as a 

public service broadcaster. This may invite changes to its licence fee funding in future. 

Financial weakness has affected other TV channels, including Channel 4 – also a public 

service broadcaster. The clear winner in the contest for UK revenues and market share 

is BSkyB, part of the media empire of Rupert Murdoch. 

Several senior British journalists have criticised declining journalistic standards 

and dumbing-down in the mainstream media. BBC presenter Jeremy Paxman 
accused managers of a “catastrophic collective loss of nerve.” They have, he said, lost 

sight of the need to give the highest priority to accurate and authoritative reporting in 
the scramble for ratings and slick 24-hour news presentation. Guardian writer Nick 



 18 

Davies argues in a new book, Flat Earth News, that the reporting of truth has been 

“subverted by the mass production of ignorance.” He coined the phrase “churnalism” to 
describe how many journalists are now compelled to work – without the time to check 

facts or even leave their offices, they churn out copy simply taken from press releases or 
copied from the work of a shrinking number of reporters who still report professionally, 

taking responsibility for checking facts and the necessary context of the story.  

More restrictive laws: Human rights organisations, including Index on Censorship, 
complain that the widening of the definition of terrorism is exposing journalists to 

prosecution for reporting language that may be deemed to contravene the law. Evidence 
suggests that judges use the anti-terrorism laws as a blanket justification to impose 

reporting restrictions on trials. 

One welcome development in 2006 was the recognition of a “public interest” defence to 
libel for responsible journalism, but fear of a lawsuit is still a powerful deterrent to 

legitimate journalism because of the often catastrophic cost of losing a case. 

Last autumn incitement to religious hatred became a crime. It covers threatening words 

or behaviour that are intended to stir the public up against a group defined by their 

religious beliefs, but does not outlaw criticism or even “ridicule, insult or abuse” of 

beliefs or religious practices. 

Freedom of information: A ruling this month by the Information Tribunal is a victory 
for the public’s right to know about matters of national interest. It overruled the 

government’s objections to the release of a confidential early draft of a dossier about 

Iraq’s supposed weapons of mass destruction, written by the Foreign Office chief press 
officer John Williams. It casts doubt on the government’s long-standing claim that this 

draft played no part in the creation of the official dossier issued in the name of the Joint 
Intelligence Committee in September 2002. The wording of the two documents is 

strikingly similar in many places. 

This episode appears to confirm that the system set up to run the Freedom of 
Information Act is working well and fulfilling its goal of breaking down the British 

government’s entrenched habits of secrecy. The public desire for open and accountable 

government is strong. The media’s ability to meet that demand is much less sure. 

 

The European Union and the new Audiovisual Directive 

The new Audiovisual Media Services Directive will be in force throughout the EU from 

19 December 2009. Implementation will depend on the effectiveness of a new regime of 

self-regulation organised by internet service providers. 

 

The Association of European Journalists is an independent, self-funding association for 

journalists interested in European affairs. The AEJ is recognised by the Council of Europe, the 

OSCE and UNESCO. Our goals are to develop constructive professional contacts among 

journalists across Europe’s borders, to advance knowledge and debate on European affairs, and 

to uphold media freedom. For details, see www.aej.org. 

The European Journalism Centre co-hosted the launch of this AEJ Survey Update. It is an 

independent, international, non-profit institute dedicated to the highest standards in journalism, 

primarily through the further training of journalists and media professionals. Building on its 

extensive international network, the EJC operates as a facilitator and partner in a wide variety of 

training projects. For details, see www.ejc.net 


